"Kdyby velbloud v údolí Eufratu klopýtl, mám obavu, že Bůh se mě na to bude dotazovat"

06.02.2015 22:31

Zdrcující zpráva o třech mrtvých koních v Al Reef Cup, děsivý záběr na koně s oběma zlomenýma nohama pod karpálními klouby na trati, stesky veterinářů na stav koní v rovinové vytrvalosti na Středním Východě, na anglických diskuzních fórech lamentace nad sponzorským paktem s Meydan Group. O mrtvých koních se mluví, ale důkazy chybí. Jak se na to máme dívat?

Čtou UAE jezdci Korán?

(ač je jasné, že víra nerozhoduje o tom, jak se člověk bude chovat, je zajímavé, jak by se měli chovat)

  • Není nám dovoleno zvířata týrat, nebo je přetěžovat prací nad jejich síly. Ale na druhou stranu není přijatelné pozvedávat život zvířete na stejný nebo vyšší statut než životy lidské. Tak je možno porážet určitá zvířata pro potravu nebo z nezbytnosti; je také dovoleno používat zvířata pro lékařský výzkum. V obou případech je však zakázána krutost.
  • Islám a jeho zákon definoval a právně ošetřil práva zvířat staletí před vznikem prvních spolků na jejich ochranu. Nabádal lidi, aby se starali o potřeby zvířat všeobecně. Soumaři nesmí nést břemeno těžší, než mohou unést.
  • Jezdecká a tažná zvířata nesmějí být přetěžována, musejí dostávat odpovídající dávky krmiva, vody, měla by mít možnost odpočinku. Kontrolu těchto nařízení měl na starosti za doby chalífátu inspekční institut, tzv. ihtisáb, stejně jako dodržování správných měr, vah atd..
  • O pracovní zvířata, jako jsou tažná, jezdecká, psi, sloni atd. musí být postaráno, i když už vysloužila a zestárla. Po celém islámském světě existovala síť zařízení pro přestárlá pracovní zvířata, kde mohla v klidu dožít (existuje něco podobného dnes?).

(citováno z (https://svazmuslim.cz/node/6)

Umar ibn Al Chattáb, který vedl muslimy po smrti Mohameda, bral příkazy Koránu ohledně zvířat velmi vážně a prohlásil: "Kdyby velbloud v údolí Eufratu klopýtl, mám obavu, že Bůh se mě na to bude dotazovat"(1)

 „Endurance doesn´t kill – speed kills!“

V níže popisovaném Al Reef Cup podle některých zdrojů zahynuli 3 koně (dvě úmrtí jsou zatím nepotvrzená). Nicméně podle veterinářů je na Středním Východě jeden mrtvý kůň na jednu soutěž normální stav.

Křížence araba s americkým klusákem Splitters Creek Bundy   (foto) jel ambiciozní 16 letý Matar Humaid Juma Eid al Falasi a hnal se s čelní skupinou. Poté, co ve druhém kole kůň upadl a zlomil si obě nohy, čekal dlouhých dvacet minut, než ho přijel utratit veterinář. To však není tak podstatné, spíš je znovu na scéně varovné „Speed kills“ – zatímco „Endurance doesn´t kill“ a to platí právě i pro oběť zběsilé jízdy v Al Reef Cup. Jak jste se mohli v minulém článku dočíst, právě druhé kolo bylo nejtěžší hlubokým pískem a tady zřejmě ambice dalece převážily nad citem pro možnosti koně.  

"Endurance doesn´t kill" - Splitters Creek Bundy pochází z Austrálie a úspěšně absolvoval 160 km v Tom Quilty Cup v roce 2009. V následujícím roce  ho prodali do UAE do stájí šejka Mhm bin Rashid Al Maktoum – když se podíváte na jeho výsledky i fotografii, nemusel takhle skončit.

Junior Al Falasi jezdí na hraně – koně, kterého v roce 2012 (tehdy tedy závodil jako třináctiletý jezdec) prohnal na CEI1ˇ80 km průměrnou rychlostí přes 30 km v hod (kůň DEO GRATIAS DASHAR – a dále již jeho kariéra nepokračuje.

Reportáže ze SV o prestižním Al Reef Cup se o fatálním zranění koně nezmiňují. Protože se jednalo o národní závod mimo jurisdikci FEI, Mezinárodní jezdecká federace je v takových případech bezzubá.

https://www.bbc.co.uk/religion/religions/islam/islamethics/animals_1.shtml

 

1 ) Sheik Muhammed Karakkunnu, Farooq Umar (Malayalam), Calicut,India: IPH, 1984) str. 516

Pozn. video a fotografii Splitter Creek Bundy jsem se rozhodla zde nepublikovat...