3 roky iniciativy Bouthib

Tři roky Iniciativy Boutheib

05.01.2018 10:21

Jak vypadá situace v Boutheib po třech letech zavedení pravidel, která upřednostňují kondici před rychlostí? Výsledky předčí očekávání. Samozřejmě pravidla hvězdových soutěží FEI platí pořád - nejrychlejší, který obstojí ve veterinární kontrole vyhrává - ale gigantické výhry podle zdejších pravidel jdou jezdcům, jejichž koně se vešli do limitů daných daleko přísnějším hodnocením kondice.

Když šejk Sultan bin Zayed al Nahyn přišel s několika jednoduchými pravidly, kterým chtěl změnit vytrvalost v UAE, netušil, že mezinárodní vytrvalost toto uvítá s otevřenou náručí. Uvítali to ovšem jen ti, kteří by rádi stočili kormidlo disciplíny k původním kořenům vytrvalostní etiky. Od té doby urazil "Protokol Iniciativy Bouthib" dlouhou cestu.

Šejk Sultan a komise Iniciativy se zaměřili na obtížnost terénu doma i jinde v souvislosti s s jezdeckými schopnostmi, věkem a kondicí koní. Tzv. Boutheib Endurance Challenge Award - BECA je prestižním ohodnocením horsemanshipu. Nezabývá se nyní prioritně rychlostí, ale faktory, které ji zcela přirozeně snižují. Kromě kratších vstupů do veterin a snížení TF na 56 jsou to především terény, kam nemají přístup auta servisních týmů a kde je jezdec odkázán sám na sebe. Na většině trasy není snadné rychlost přes 20 km/h dosáhnout - což zachová soutěživost a přitom neohrozí welfare koní.

Příznivé je, že místní trenéři včetně těch z prominentních stájí UAE oceňují benefity z tréninku koní v tomto přírodním terénu v Bouthib. Hodnocení podle BECA jim umožnňuje lépe prověřit kondici a potenciál koně. Během posledních dvou let se zde zlepšila úroveň ježdění a péče o koně. Jezdci shledávají soutěž v přírodním a autům nepřístupném terénu zábavnější. Za dva roky v těchto souzěžích nedošlo u koní k jediné fraktuře. Pořádají se zde i vzdělávací 10-20 km jízdy pro mladé jezdce.

Archiv starších zpráv o BECA:

Bude Bouthib jen oázou nové vytrvalosti v UAE?

31.01.2016 21:01

Mezinárodní rozhodčí a technický delegát Francois Kerboul, který se podílel na zavedení nových pravidel v Bouthib, považuje veterinární dopad těchto pravidel za bezprecedentní.

  • Nyní již 1077 koní soutěžilo za těchto podmínek během 8 závodů. Z tohoto počtu pouze 5 koní si vyžádalo ošetření na klinice, ale všichni tito koně kliniku už odpoledne mohli opustit.
  • FEI uznává, že je zjevné, že rychlost je faktorem vážných zdravotních dopadů na koně a apeluje na funkcionáře v UAE, aby tato pravidla šekka Sultana převzali.
  • Dopad pravidel se neprojevil jen na výrazném zlepšení pro koně, ale omezení aut na trati změnil i přístup jezdců. Rozdíl v situaci na trati popisuje Kerboul jako noc a den. Jedno auto na pět koní znamená, že každého jezdce nedoprovází na trati jeho auto s trenérem a jezdci jsou nuceni převzít odpovědnost a sami více vnímat koně. Auta jedou na levé nebo pravé straně podle toho, z které strany fouká, aby koně neobtěžoval prach. Od tratě je odděluje zábrana, aby nekřížily cestu koním. Voda je jen na crew pointech, které jsou na každém kilometru.
  • Dalším velkým pozitivem je pořádek v prostoru pro chlazení - jsou tu jen nádoby s vodou, led z pytlů je vysypaný do nádob nebo kontejnerů před soutěží.
  • Trenéři si cení pravidel, které umožní prodloužit kariéru koně - nebo dát šanci koním, kteří jsou velmi tvrdí, ale neuspějí v současných rychlostech.
  • Dalším jevem na soutěžích v Bouthib je zvýšené procento koní stažených ze závodu (RET), i když prošli dobře veterinární kontrolou. Trenéři, vědomí si toho, že kůň sice dojede do cíle, ale bez šance na body, koně raději stáhnou. Dříve by ho bez okolků hnali do cíle.

Ach ty kavárny před cílem...

Dosud je mnoho jezdců, kteří pořád čekají na své trenéry, místo aby sami měli závod pod kontrolou. Docválají k cíli a pak krouží poblíž a čekají, až jim dojde čas pro získání co nejvíc bodů. Je to špatné pochopení smyslu nových pravidel. Přesto stále více jezdců koriguje rychlost na trati. Místo nepřetržitého cvalu občas i zaklušou. Předpokládané změny tratě z rovinové dráhy na technickou, by mohly přispět ke zvýšení zájmu o tento systém - a duny v okolí Bouthib jsou pro tyto změny vhodnou alternativou.

Starého psa novým kouskům...

Podle Kerboula je naděje na diskuzi mezi FEI a funkcionáři z UAE o možném zavedení těchto pravidel v celé zemi, ale neočekává, že změna by byla rychlá.

Přestože nový systém je bezesporu pro koně bezpečnější, změnit myšlení lidí nebude snadné. Bude jim chybět adrenalin závodu na čas, kde veterinární kontrola je nutná jen pro potvrzení výsledku a riziko je považováno za přijatelné. Proč je změna myšlení v poušti těžká, vyplývá také z minulosti - zatímco v Evropě šlo vždycky o to dojet dál a jezdec si hýčkal svého, často jediného, koně, ještě nedávná historie arabské vytrvalosti měla jiné představy - viz. tento ČLÁNEK

Je tu ovšem jedna velká naděje, které se tak chytře chopil šejk Sultan - a to jsou peníze oceňující významně vyšší měrou jezdce, kteří ujedou vzdálenost rychle a se zdravým koněm, nikoliv však zběsile - s rizikem pro koně.




K vizuálnímu členění textu slouží obrázkové sekce

Kromě nadpisů vám s členěním textu na správných místech pomohou i obrázkové sekce. Jednotlivé odstavce vašeho článku oddělte obrázky, které vhodně doplní obsah.

And you can also use blockquote formatting to cite some wise words.

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni.